29 oktober – Op het KNMI-weerstation op de luchthaven bij Beek was het op 28 en 29 oktober nog nooit zo warm sinds het begin van de metingen daar in 1946.
Het maximum op 28 oktober bedroeg daar 23,5 graden en tot dit jaar was het dagrecord 22,5 graden op 28 oktober 2005.
Op zaterdag 29 oktober werd het daar maar liefst 24,3 graden, waarmee het dagrecord tot dit jaar van 22,3 graden op 29 oktober 2005 sneuvelde.
Het maximum van 24,3 graden op de Zuid-Limburgse luchthaven betekent volgens Meteo Limburg dat het in Limburg nog nooit zo laat in het jaar zo warm is geweest.
Overigens was het voor Beek net niet de hoogste temperatuur van Nederland, want het KNMI-weerstation op Eindhoven Airport meldde 24,6 graden.
Daarmee is het net niet zomers warm geworden met (ruim) 25 graden. De laatste zomerse dag in het jaar blijft 27 oktober 1937 toen 85 jaar geleden het niet meer bestaande KNMI-weerstation in Maastricht een maximum van 26,2 graden registreerde.
Het KNMI heeft in de Limburgse hoofdstad Maastricht van 1852 t/m 1985 een weerstation gehad en na de oorlog is er iets noordelijker een weerstation bijgekomen op vliegveld Zuid-Limburg bij Beek. Er is dus zo’n veertig jaar lang gelijktijdig zowel in de stad als op het vliegveld gemeten.
Om tot een lange homogene temperatuurreeks voor Beek-luchthaven (Maastricht-Aachen Airport) te komen, zijn de metingen uit de stad Maastricht van 1906 tot en met 1950 gebruikt voor de luchthaven. Deze zijn gecorrigeerd, dus berekend, voor Beek.
Maar uiteraard blijven de KNMI-metingen uit Maastricht gelden voor de stad, en daar houdt ook Meteo Limburg zich aan i.t.t. hetgeen in veel andere berichten over het weer in de media zien.
Onze stelling is dat je de temperaturen gemeten in het Maasdal in een stad niet met vaste waarden kunt corrigeren voor het plateau van de luchthaven bij Beek.
Samenvattend: tot en met de Tweede Wereldoorlog zijn het zuivere metingen uit Maastricht en na de oorlog zijn het metingen vanaf het vliegveld bij Beek.
Het landelijke warmterecord voor de laatste decade van oktober, 21 tot en met 31 oktober is 26,2 graden gemeten op het KNMI-weerstation Maastricht op 27 oktober 1937 (vliegveld Beek bestond nog niet).
Toch zien we in veel media staan dat dit record 25,2 graden in Maastricht is. Dat klopt dus niet.
Die 25,2 graden is gecorrigeerd voor het luchthavenplateau bij Beek door standaard rond deze datum precies één graad van de gemeten waarde van Maastricht af te trekken. Daarnaast is de verwarring compleet door niet Beek maar Maastricht te noemen, terwijl Maastricht Aachen Airport wordt bedoelt.
Het weer tussen Beek-luchthaven (Maastricht Aachen Airport) en de stad Maastricht kent grote verschillen, die zich niet laten vangen door simpele correcties van de metingen van Maastricht naar Beek.